Palvelu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon
työntekijöille ja toimijoille

Usein kysytyt kysymykset

Yksityishenkilö ei voi suoraan asioida diakoniarahaston kanssa, vaan hänen on sovittava tapaaminen paikallisseurakunnan diakoniatyöntekijän kanssa. Nämä ohjeet on tarkoitettu diakoniatyöntekijöille.

Uusi yhteistyö Tukikummit-avustuksissa: Katso lisätiedot täältä

K: Kuinka suurta avustusta voin hakea?

V: Kirkon diakoniarahastosta haettavat yleiset avustukset ovat suuruudeltaan vähintään 2.000 euroa. Diakoniatyöntekijät voivat tiedustella asiakkaidensa hyväksi pienempiä avustuksia seurakuntayhtymästä, hiippakunnasta tai muista rahastoista. Jos tarve on yli 4.000 euron avustukselle, ole yhteydessä KDR:oon ennen hakemuksen lähettämistä.

Tukikummit-avustukset voivat olla suuruudeltaan 200–2.000 euroa perhettä kohden.

K: Mistä saan avustuslomakkeen?

V: Tarvittavat tiedostot löytyvät vasemman laidan valikon kohdasta Lomakkeet. Lomake avautuu vain seurakunnan työntekijöille.

K: Miksi lomake ei avaudu?

V: Lomake avautuu vain seurakuntien työntekijöille. Yksityishenkilö ei voi suoraan asioida diakoniarahaston kanssa, vaan diakoniatyöntekijä hakee avustusta asiakkaalleen. Kirkon diakoniarahaston avustus on yksi diakoniatyöntekijän työvälineistä taloudellisesti vaikeassa tilanteessa olevan ihmisen tai perheen auttamisessa.

K: Milloin on seuraava hakemusten jättöpäivä?

V: Vasemman laidan valikossa kohdasta Käsittelyaikataulu löydät hakemusten jättöpäivät ja niitä lähinnä olevat rahaston hallituksen kokouspäivät.

K: Hakemusten viimeinen jättöpäivä meni juuri, ehdinkö vielä lähettää hakemuksen?

V: Hakemuksen voi lähettää aina, kun sen on saanut valmiiksi. Jättöpäivän jälkeen tulleita hakemuksia ei välttämättä ehditä valmistella lähinnä olevaan kokoukseen. Siinä tapauksessa hakemusten käsittely siirtyy seuraavaan kokoukseen. Pyrimme ripeään käsittelyaikatauluun. Nopeuttaaksesi hakemuksen käsittelyä katso diakoniatyöntekijän vinkit hakemuksen tekemiseen:
Diakonian taloudellisen avustustoiminnan aineistoja ja lomakkeita

K: Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä, voiko tähän saada avustusta?

V: Jos olet yksityishenkilö, ota yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöntekijään. Seurakuntasi yhteystiedot löydät evl.fi–sivuilta: Seurakuntien yhteystiedot

Jos olet diakoniatyöntekijä, tutustu diakonian taloudellisen avustustoiminnan aineistoihin:
Diakonian taloudellisen avustustoiminnan aineistoja ja lomakkeita

K: Millaisissa tilanteissa voi saada Kirkon diakoniarahaston avustuksen?

V: Avustus on yksi diakoniatyöntekijän työväline ihmisen ja perheen tukemisessa ja auttamisessa. Jos tilanteesi on taloudellisesti tai muutoin vaikea, ota yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöntekijään. Tapaamisissa kartoitetaan tilannettasi ja etsitään yhdessä ratkaisuvaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto voi olla hakea avustusta. Muitakin voi toki löytyä.

Hakemuksen tekeminen saattaa olla kannattavaa, vaikka avustusta ei myönnettäisikään. Taloudellisen tilanteen selvittäminen on joka tapauksessa hyödyllistä ratkaisujen etsimisen ja löytämisen kannalta. Avustushakemusta laativan diakoniatyöntekijän on hyvä konsultoida tarvittaessa kollegoitaan, seurakuntayhtymän diakoniajohtajaa tai -sihteeriä tai diakonian hiippakuntasihteeriä.

K: Miten Tukikummit-avustusta haetaan?

V: Samalla tavalla kuin yleisiä Kirkon diakoniarahaston avustuksia. Jos olet yksityishenkilö, ota yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöntekijään. Jos olet diakoniatyöntekijä, käytä Kirkon diakoniarahaston avustushakemuslomaketta ja täytä hakemus samoilla periaatteilla.

K: Miten avustus maksetaan?

V: Myönnetty avustus maksetaan seurakunnan tilille, jolta diakoniatyöntekijä maksaa rahaston hallituksen päätöksen mukaisesti asiakkaan laskuja. Rahaa ei makseta asiakkaan tilille.

K: Viimeinen hakemusten jättöpäivä on jo lähellä ja hakemus ei ole vielä valmis. Mitä teen?

V: Hakemus kannattaa tehdä rauhassa valmiiksi ja lähettää vasta sen jälkeen. Vaikean taloudellisen tilanteen kehittyminen on usein tapahtunut vähitellen, joten sen ratkaiseminenkin vaatii oman aikansa.

K: Hakemus on muutoin valmis, mutta siitä puuttuu vielä tarvittava liite. Voinko lähettää sen silti?

V: Jos hakemus on valmis, voit lähettää sen heti ja täydentää sitä myöhemmin. Mainitsethan hakemuksessa, mitkä liitteet toimitetaan myöhemmin.

K: Lähetin hakemuksen, mutta nyt tuli esiin vielä uusia asioita ihmisen tilanteesta. Mitä teen?

V: Hakemusta voi täydentää. Lähetä lisätiedot joko postitse tai sähköpostitse.

K: Kokous on pidetty. Milloin ja miten saan tiedon avustuspäätöksestä?

V: Kirkon diakoniarahastosta ei anneta tietoa päätöksistä suoraan asiakkaille. Diakoniatyöntekijöille lähetetään kirjallinen tieto päätöksestä viikon sisällä kokouksesta. Diakoniatyöntekijät tiedottavat päätöksistä asiakkaille. Hakemusten suuren määrän vuoksi toivomme, ettei yksittäisiä päätöksiä tiedusteltaisi välittömästi kokouksen jälkeen.

K: Kuka Kirkon diakoniarahaston asioita hoitaa?

Diakoniarahaston avustushakemusten vastaanottaminen, käsittely, päätösehdotusten laatiminen ja esittely diakoniarahaston hallitukselle sekä hallituksen avustuspäätösten toimeenpano kuuluvat Kirkon diakoniarahaston sihteerin tehtäviin. Diakoniarahaston sihteeri Sari Nieminen vastaa diakoniatyöntekijöiden kysymyksiin taloudelliseen avustamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Sähköposti: kdr.kirkkohallitus(at)evl.fi
Puhelin: 050 378 0224


Tämän sivun lyhytosoite:

Palaute sivun ylläpitäjälle

Kiitos palautteesta!

Sulje
Palautteen aihe Palautetta tästä sivusta Yleinen palaute Lähettämällä palautteen hyväksyn tietojeni käsittelyn Palaute Nimi Sähköpostiosoite Haluan että minuun otetaan yhteyttä
Muistathan antaa sähköpostiosoitteesi, jos haluat vastauksen!
Eteläranta 8, PL 210 00131 Helsinki | Vaihde (09) 1802 1 | Kartta | Tietosuoja | Evästeet | Palaute